Koristeellisia kuvioita, koskettimia

Veisatkaa yhdessä psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. Soittakaa ja laulakaa täydestä sydämestä Herralle ja kiittäkää aina ja kaikesta Jumalaa, Isää, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä. (Ef. 5: 19-20)

Musiikkityö

Seurakuntamme musiikkityö on monipuolista ulottuen messu -ja kirkollisten toimitusten musiikista seurakuntamme kuoroihin, musiikkityön ryhmiin, konsetteihin sekä muihin musiikkitilaisuuksiin.

Seurakunnan musiikkityöalasta vastaa kanttori Kaisa-Liisa Piironen. Hän on työskennellyt seurakunnassamme vuodesta 2009 lähtien.

Vakituisena sijaiskanttorina (kuukausivapaan aikana sekä vuosiloma- ja virkavapaasijaistukset) toimii Riitta Tanninen, lisäksi tarvittaessa käytämme Kuopion Sibelius-akatemian kirkkomuusikko-opiskelijoita.

Rautalammin kirkon urut ja muut seurakunnan soittimet

Seurakuntamme urut ovat 35-äänikertaiset urkurakentamo Tuomen vuonna 1980 valmistamat urut. Uruissa on kolme sormiota ja jalkio. Ensimmäinen  ja kolmas sormio ovat dispositioltaan ja luonteeltaan klassisia neobarokkipillistöjä. Toinen sormio on romanttissävytteinen kielillä maustettu pillistö. Jalkio on klassinen, ja koneisto mekaaninen. Uruissamme on pillejä myös Rautalammin kirkon ensimmäisistä, B.A Thulen, valmistamista uruista vuodelta 1877. Ensimmäisten urkujen tilalle rakennettiin 1926 Kangasalan urkurakentamon pneumaattinen urku, jota laajennettiin vuonna 1960. Tämä soitin purettiin pois kirkkomme nykyisten urkujen tieltä.

Muita soittimia seurakunnassamme ovat flyygeli, piano, käsikellot, kantele, nokkahuiluja, kitara, basso sekä muita bändisoittimia.

Musiikkityön säännöllinen toiminta kuorojen lisäksi:

Sukka & Sävel - neulekahvila

Sukka & Sävel - neulekahvila on musiikki -ja lähetystyön yhteinen piiri, jossa, nimensä mukaisesti, tehdään käsitöitä ja lauletaan yhdessä virsiä ja hengellisiä lauluja. Mukavaan porukkaan saa tulla kokemaan tunnelmaa ja kahvittelemaan myös ilman käsitöitä.

Sukka & Sävel - neulekahvila kokoontuu seurakuntatalolla joka toinen perjantai 10-12 takkahuoneen tiloissa.

Virsikahvila

Virsikahvila kokoontuu joka toinen perjantai seurakuntatalon kahviossa klo 10-11. Virsikahvilassa juodaan kahvia, keskustellaan ja lauletaan virsiä ja hengellisiä lauluja toiveiden mukaisesti.

Tietoa Sukka & Sävelen ja Virsikahvilan kokoontumisista saa nettisivuilta, seurakuntauutisista sekä kanttorilta.

Molemmat ryhmät kokoontuvat turvavälit ja hygienia huomioiden; mukaan saa tulla terveenä!

Hoivakotiyhteistyö

Hoivakotihartauksien yhteydessä ja muutenkin tarvittaessa musiikkityö osallistuu hoivakodeissa tehtäviin vierailuihin.

Kanttori
Kuopiontie 38
77700 Rautalampi

Vapaapäivät pääsääntöisesti maanantai ja tiistai.