Päätöksenteko

Seurakunnan ylin päättävä elin on kirkkovaltuusto, jonka seurakuntalaiset valitsevat seurakuntavaaleissa neljän vuoden välein. Kirkkovaltuusto johtaa seurakunnan toimintaa.

Kirkkovaltuusto valitsee kirkkoneuvoston, joka vastaa käytännön johtamisesta ja valmistelee asiat kirkkovaltuuston päätettäväksi.

Voit vaikuttaa seurakunnan päätöksentekoon mm. osallistumalla seurakuntavaaleihin ja tekemällä aloitteita.

Kirkkovaltuuston pj. on Merja Hämäläinen, p.  040 7660 683

ja varapj. Päivi Markkanen, p. 044-5219630

Kirkkoneuvoston varapj. on Paula Varis, p. 040 5714 802

Kirkkoneuvoston pj. on khra Heikki Marjanen, p. 0400 856 263

Pöytäkirjat

Kirkkoneuvoston ja -valtuuston pöytäkirjat vuosilta 2019-2023 löytyvät tämän sivun vasemmasta palkista, alavalikko "Pöytäkirjat

Pöytäkirjojen (julkiset) liitteet ovat nähtävillä khranvirastossa.

Seurakuntavaaleissa valitaan luottamushenkilöt

Seurakuntavaalit järjestetään neljän vuoden välein. Vaaleissa äänestetään kirkon ja sen seurakuntien tulevaisuudesta valitsemalla luottamushenkilöt nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa voi äänestää 16 vuotta täyttänyt ja ehdokkaaksi voi asettua 18 vuotta täyttänyt kirkon jäsen. Seuraavat seurakuntavaalit ovat vuonna 2026.

Seurakuntalainen voi tehdä aloitteen

Seurakuntalaiset voivat tehdä erilaisia aloitteita seurakunnan luottamuselimille.

Yksilöity aloite, josta käy selkeästi ilmi mitä aloite koskee, kuka/ketkä ovat aloitteen tekijät ja mitä aloitteen pohjalta toivotaan tehtävän, toimitetaan kirjallisena seurakunnan kirkkoherranvirastoon. Kirkkoneuvosto käsittelee aloitteet.

Jos aloite koskee kirkkovaltuuston päätösvaltaan kuuluvaa asiaa, kirkkoneuvosto valmistelee aloitteen valtuustolle.

Kokonaiskirkon asioihin liittyvä aloite voi edetä aina kirkon "eduskuntaan" eli kirkolliskokoukseen saakka. Reitti voi olla esimerkiksi: seurakuntalaisen aloite - kirkkoneuvosto - hiippakuntavaltuusto - kirkolliskokous.

Kirkkovaltuusto:

Kemppainen Raimo

Vepsäläinen Teuvo

Henkilökohtaiset varajäsenet:

Hintikka-Varis Sari  (Paula Varis)

Hiironen Riitta  (Juha Karhu)

Hotti Anu  (Hannu Keinänen),

Huttunen Eeva (Senja Hallivuori)

Hytönen Raimo  (Raimo Kemppainen)

Nissinen Linda (Teuvo Vepsäläinen)

Lisäksi läsnäolo- ja puheoikeus:

Hämäläinen Merja, kirkkovaltuuston pj