Jeesus sanoo: ”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.” (Matt.28:19-20)

Konfirmaatio ja rippijuhlat

Rippikoulun päätteeksi tapahtuva konfirmaatio merkitsee vahvistamista. Konfirmaatiossa Jumala toimii konfirmoitavien vahvistajana, kun seurakunta rukoilee heidän puolestaan ja heidät siunataan apostolisella siunauksella. Myös kummit saavat osallistua kummilapsensa siunaamiseen konfirmaatiossa.

Konfirmaation jälkeen on rippijuhla, joka voidaan järjestää kotona tai muussa sopivassa paikassa.

Saatuaan rippikoulusta opetusta kastettu tunnustautuu konfirmaatiossa Jeesuksen opetuslapseksi. Hän yhtyy samaan uskontunnustukseen, jonka vanhemmat ja kummit lukivat kastetilaisuudessa.
Konfirmoitu saa käydä itsenäisesti ehtoollisella ja hän saa myös oikeuden toimia kummina sekä asettua ehdokkaaksi seurakunnan luottamustoimiin täytettyään 18 vuotta.

Lisätietoa Rautalammin seurakunnan rippikouluista täältä.

Konfirmoitavien ristikulkue kirkossa.